Tajuk jurnal Pelaksanaan Elemen Sastera Dalam Pengajaran Dan
Pembelajaran Seni Bahasa Kurikulum Standard Sekolah Rendah dipilih sebagai
bahan rumusan. Jurnal ini merupakan sumber Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu di
tulis oleh Abdul Rasid Jamin dan Shamsudin Otham Universiti Putra Malaysia yang
diterbitkan pada tahun 2011.
Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR) merupakan tumpuan pada empat kemahiran iaitu membaca,
menulis, mengira dan menaakul dalam usaha memperkasa pembelajaran mata
pelajaran Bahasa Melayu. Bagi menjadikan mata pelajaran ini kian menarik dan
berdaya saing, maka kurikulum Bahasa Melayu yang terdiri suatu elemen baharu
telah diperkenalkan dalam kurikulum harian sukatan pelajaran Bahasa Melayu
KSSR, iaitu seni bahasa, sementara “didik hibur” menjadi salah satu pendekatan
dalam pengajaran dan pembelajaran. Seni bahasa merujuk kepada keupayaan murid bagi
memahami, mengungkap dan menghargai bahasa yang indah melalui pembelajaran yang
menyeronokkan secara didikan hiburan.
Terdapat beberapa
objektif dalam aspek bahasa bertujuan memastikan murid mengetahui dan
berkeupayaan :
-
menyebut
dan memahami puisi melalui nyanyian dengan gerak laku secara didik hibur
-
mengujarkan
ayat menggunakan bahasa yang indah dengan sebutan jelas dan intonasi yang betul
serta menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui penceritaan secara didik
hibur
-
mengujarkan
dialog dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul tentang sesuatu
perkara menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui lakonan secara didik
hibur
-
melafazkan
pantun dengan intonasi yang betul di samping memahami maksud pantun
Metodologi kajian dijalankan
merupakan kajian berbentuk kuantitatif deskriptif dengan menggunakan borang
soal selidik bagi mendapatkan maklum balas daripada responden. Hal ini demikian
kerana soal selidik digunakan untuk peroleh maklumat berkenaan fakta,
kepercayaan, perasaan, kehendak seterusnya memberi penerangan yang sistematik
mengenai fakta dan ciri sesuatu populasi secara fakta dan tepat (Sidek Mohd.
Noah, 2002). Sekolah yang telah dipilih Kementerian untuk dijadikan sampel
bermatlamat mengumpulkan maklumat mengenai pemboleh ubah berkaitan fenomena
tanpa menyoal mengapa pemboleh ubah tersebut wujud. Data soal selidik
dibahagikan kepada empat bahagian iaitu bahagian A latar belakang sampel kajian
( guru Bahasa Melayu) seperti lokasi sekolah, jantina, kaum, umur, kelulusan
akademik dan pengkhususan. Hal ini bertujuan untuk memerihalkan latar belakang
responden. Bahagian B pula melihat tahap kefahaman terhadap huraian sukatan
aspek seni bahasa dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia terhadap murid sekolah
rendah. Seterusnya bahagian C bagi mengenal pasti penggunaan teks dan bahan
bantu mengajar dalam seni bahasa dan bahagian D memperlihatkan tahap bacaan
murid terhadap elemen sastera. Hal ini demikian kerana penggunaan borang soal
selidik berupaya memperoleh maklumat dengan tepat dan jelas.
Seterusnya, proses pengumpulan dan
penganalisisan data dilakukan untuk memiliki sumber maklumat yang lebih tepat.
Penggunaan perisian Statistical Package for Sosial Science (SPSS) merupakan
kaedah analisis dan statistik deskriptif bermatlamat untuk memperihalkan data
dengan jelas dan efektif. Seterusnya dapatan analisis kajian dipaparkan dalam
bentuk berjadual serta dibincangkan mengikut item yang berpandukan objektif dan
pemboleh ubah yang ditetapkan. Kaedah sedemikian digunakan kerana mampu
memperoleh sesuatu keputusan yang lebih tepat apabila menggunakan objektif dan
pemboleh ubah yang telah ditetapkan.
Statistik kajian merupakan peringkat
yang akan menghuraikan analisis dapatan kajian ini. Kaedah ini menggunakan pemarkahan dalam skala Likert 4
point iaitu sangat setuju (4), setuju (3), tidak setuju (2), dan sangat tidak
setuju (1) terhadap setiap item yang dikemukakan. Hal ini demikian kerana Skala
Likert dibentuk berasaskan andaian bahawa keseluruhan markah gerak balas
terhadap butir-butir yang di gambarkan sikap tertentu dikaji memberikan pengukuran
berasaskan mengenai sikap tersebut. Kajian ini juga memperoleh data melalui
peratusan, min dan sisihan piawaian. Dengan cara sedemikian, sesuatu keputusan
yang diperoleh lebih kukuh dan tepat.
Tambahan pula, penggunaan konsep
seni bahasa sebagai pendekatan pengajaran dan pembelajaran. Pengelasan konsep
“seni” dan “bahasa” membawa maksud yang sangat mendalam iaitu “seni” merujuk
kepada bentuk teks penuh dengan nilai keindahan dan boleh disampaikan dalam
bentuk yang menyeronokkan manakala “bahasa” merujuk elemen yang terdapat dalam
bentuk nahu atau tatabahasa. Penggunaan konsep nilai bahasa sendiri mampu
berdiri dengan pengisian yang sangat sarat dengan nilai bahasa sastera.
Buktinya, penggunaan unsur alam dalam sajak, pantun, syair dan sebagainya dapat
menimbulkan suasana yang harmoni dan menarik dalam pengajaran dan pembelajaran.
Keadaan sedemikian lebih bekesan dengan memberikan fokus kepada aktiviti genre
berbentuk puisi seperti lirik lagu, pantun, syair . Penerapan yang
dititikberatkan dalam pendekatan ini adalah melalui proses menyerapkan pelbagai
bidang ilmu, nilai murni dan kemahiran bernilai tambah yang dipelajari semasa
dalam pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Dalam jurnal ini, dapatan kajian
telah diperoleh setelah kajian dijalankan. Kajian ini menggunakan statistik
deskriptif bagi mempamerkan kekerapan dan min responden terhadap setiap item
soal selidik. Pertama, hasil dapatan mengikut skor min secara keseluruhan bagi
semua murid. Secara puratanya, nilai skor min paling tinggi ialah para guru
mengakui penggunaan bahasa sastera dalam pembelajaran dan pengajaran seni
bahasa sastera membawa manfaat penting kepada guru mahupun murid. Seterusnya,
skor min kedua tertinggi ialah guru memahami konsep terhadap huraian sukatan
pelajaran seni bahasa dan pendapat guru mengatakan tahap pembacaan murid
terhadap elemen sastera berlaku peningkatan dan akhir sekali penggunaan teks
dan bahan mengajar dalam Pengajaran dan pembelajaran seni bahasa sastera meningkat.
Ini jelas menunjukkan seni bahasa merupakan satu pola kurikulum baharu dan
dapat meningkatkan mutu atau tahap pemahaman murid.
seterusnya,
dapatan kajian dapat dilihat daripada tahap pembacaan murid terhadap element
sastera. Dalam kajian ini, guru menggunakan teknik didik hibur. Hal ini telah
membuktikan bahawa matlamat pengajaran melalui nyanyian, berpantun, bersketsa
mampu membuatkan murid menyebut dan memahami unsur seni bahasa dalam lagu
adalah tinggi. Secara tidak langsung elemen sastera dapat meningkatkan
penguasaan bacaan murid secara mekanis. Namun begitu, penerapan elemen seni bahasa
juga dengan tujuan dan sasaran betul telah dapat melahirkan murid agar dapat
melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa
indah serta sedap didengar. Ini jelas menunjukkan keberkesanannya kepada
pelajar setelah murid menggunakan kaedah sedemikian.
Tambahan pula,
manfaat pelaksanaan elemen sastera dalam pengajaran dan pembelajaran seni
bahasa terhadap murid jelas menunjukkan kemajuan dan prestasi murid berdasarkan
pemerhatian yang dilaksanakan. Hal ini demikian kerana guru telah menggunakan
kaedah faktor x dalam pengajaran dan pembelajaran untuk menarik minat murid
dalam mendalami seni bahasa yang unik. Selain itu, dalam pemerhatian guru juga,
peningkatan dalam kalangan murid dalam kemahiran membaca, menulis dan menaakul
jauh lebih baik dan guru bersetuju bahawa kecekapan pedagogi murid semakin
meningkat setelah pelaksanaan seni bahasa seperti disasarkan oleh sukatan KSSR.
Seterusnya,
pandangan guru juga merupakan dapat kajian yang dikaji dalam pelaksanaan seni
bahasa dalam sistem KSSR. Para guru telah memberikan pandangan yang positif dan
menyokong pelaksanaan ini. Secara tidak langsung, para guru dapat memberikan tumpuan
dan suasana pembelajaran lebih kondusif dan lebih menarik. Selain itu, kaedah
seni bahasa dengan pelaksanaan “didik hibur” merupakan faktor kejayaan guru
kerana penerimaan yang baik oleh murid dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Hal ini demikian kerana guru telah berjaya membantu murid
meningkatkan penguasaan kemahiran 3M. Dengan cara sedemikian, kesimpulan ini
dapat dirumuskan daripada pendekatan seni bahasa iaitu guru melaksanakan
pendekatan bersifat santai, kelakar, seronok dan gembira, semangat mencuba
serta tidak takut dan kurang stres. Hal ini jelas menunjukkan kesan positif
dengan menggunakan pendekatan sedemikian terhadap murid dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Rumusan
Segala
keseluruhan, seni bahasa yang digunakan dalam KSSR sangat berkesan dan sesuai
dilaksanakan dan digunakan dalam kalangan guru. Hal ini demikian kerana seni
bahasa dikenali sebagai alat pembelajaran yang efektif dalam pengajaran dan
pembelajaran (P&P) murid bagi menggantikan kepada modul kurikulum KBSR.
Selain itu, penggunaan seni bahasa sastera jelas menunjukkan peningkatan
kecemerlangan murid dengan menggunakan kemahiran dalam aspek membaca, menulis,
keupayaan lisan serta menaakul juga bertambah baik. Menurut Marohaini Yusof
(1999). pelaksanaan element sastera dalam pengajaran dan pembelajaran seni bahasa
jelas bersifat sebagai satu pendekatan didikan hiburan dengan pedagogi. Hal ini
demikian merupakan saranan murni sebagai usaha untuk memperkayakan strategi dan
pendekatan pengajaran dan pembelajaran guru di sekolah. Seterusnya, guru
berperanan sebagai teladan kepada murid yang seimbang dalam aspek jasmani,
emosi, rohani dan intelek manakala murid berperanan untuk mewarisi ciri
kreativiti dimiliki guru sebagai Role Model mereka. Keadaan pembelajaran
lebih menyeronokkan dengan kandungan yang menarik malah guru dan murid telah
berganding bahu mencipta dan menjadikan sesuatu suasana yang harmoni di dalam
bilik belajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment